16mm-festivalen

05. Mar, 2016
Kl. 17:00
Pris: 60 / 90,-
Event type:

Første uka i mars inviterer vi deg til 16mm-festivalen!

For andre året på rad arrangerer Cinema Neuf den folkekjære og begivenhetsrike 16mm-festivalen. Festivalen er en hyllest til filmkunsten generelt og filmrullen spesielt! Vi i Cinema Neuf er opptatt av å bevare den analoge filmen og vil derfor vise deg og dine venner det glemte formatet 16mm. Lillesalen på Chateau Neuf vil for anledninga bli gjort om til en innbydende og intim fransk kafe med mulighet for kjøp av god mat og godt drikke, og det vil bli vist film torsdag, fredag og lørdag. På forrykende vis vil fredag og lørdag avsluttes med en minneverdig stumfilmkonsert!

PROGRAM

Torsdag 3. mars
19:00 Gullalderen (Buñuel, 1930)
20:30 Åpningsseremoni og -fest

Fredag 4. mars
19:00 All About Eve (Mankiewicz, 1950)
22:00 Stumfilmkonsert: Moonchild spiller til Mannen med filmkamera (Vertov, 1929)

Lørdag 5. mars
17:00 Til siste åndedrag (Godard, 1959)
19:30 Hustruer (Breien, 1975)
22:00 Stumfilmkonsert: Pianist Johan Lindvall spiller til Dr. Caligaris kabinett (Wiene, 1920)

BILLETTPRISER

Torsdag
Pris: 40,- / 60,- + kontingent 25,- (kontingent betales ved førstegangsbesøk og er semesterbasert)*

Fredag
Pris: 60,- / 90,- + kontingent 25,- (kontingent betales ved førstegangsbesøk og er semesterbasert)*

Lørdag
Pris: 60,- / 90,- + kontingent 25,- (kontingent betales ved førstegangsbesøk og er semesterbasert)*

*Det selges kun dagsbilletter.

 

Luis Buñuel, Gullalderen (1930)

Se filmen som sjokkerte det franske publikummet, provoserte de høyreorienterte og fikk politiet til å

stenge kinoen.

Vi innleder vår Luis Buñuel, fransk-meksikanske, surrealisme-serie og ikke minst 16mm-festivalen

med Gullalderen. Dette er Luis Buñuels andre film som er ansett som hans «surrealistiske

manifest». Filmen bygger på kortfilmen Den andalusiske hund (1928) som han samarbeidet med

Salvador Dalí på. Surrealismen og Buñuels merkverdige ideer siger fram gjennom

samfunnskritikken som vises gjennom filmens hovedpersoner. To elskere som erklærer krig mot det

borgerlige samfunn og deres syn på moral og seksualitet. Med avantgardistisk sammenklipte

filmbiter som viser Buñuels mytologi og drømmeaktige sekvenser er Buñuel kompromissløs i leken

med mediet og i den satiriske kritikken rettet mot religion, borgerskapet og moralen som regjerer i

samfunnet. Alt pakket inn i vakre bilder med sort humor vises vi hvor allsidig skaperen er.

 

Fakta:

Originaltittel: L’Age d’Or

Regissør: Luis Buñuel

År: 1930

Land: Frankrike

Format: 16 mm

Lengde: 60 min

 

Joseph L. Mankiewicz, All About Eve (1950)

Slående og vakkert drama med intriger fra teatermiljøet på Broadway med mange av 40-

tallets mest strålende skuespillere.

Gjennom kjærlighet til teateret, kynisme og ironi tas vi med på baksiden av sceneteppet, her vises

spennet i det å være skuespiller og kampen om publikums oppmerksomhet.

Legendariske Bette Davis spiller den store stjernen Margo Channing ved teateret. Anne

Baxter spiller Eve Harrington, en ung, ambisiøs og utspekulert skuespillerinne som planlegger å ta

Margos plass i på scenen. Margos divaego påvirker alle rundt henne og Eves brokete fortid gjør at

Margos venner får sympati med Eva og gir henne mulighet til å ta Margos rolle i stykket for en

kveld. Kritikere er invitert, inkludert teaterkritikeren Addison DeWitt spilt av George Sanders som

gir et syrlig og sarkastisk løft til filmen. Kvelden er en suksess og blir starten på Eves

meteorkarriere som viser seg å være bygd på løgn og bedrag.

Filmens manus er basert på boken «The Wisdom of Eve» av Mary Orr fra 1946. All About Eve var

nominert i 14 Oscarkategorier og vant 6 statuetter, inkludert årets beste film.

 

Fakta:

Tittel: Alt om Eva

Originaltittel: All About Eve

Regissør: Joseph L. Mankiewicz

År: 1950

Land: USA

Format: 16 mm

Lengde: 138 min

 

Moonchild

Gjennom en stor dose inspirasjon og frustrasjon rundt temaene komposisjon, improvisasjon og

kunstnerisk integritet dukket idéen om Moonchild gradvis opp. Et prosjektet hvor komposisjonene

kan stå som ytre og tydelige rammer, mens improvisasjonen blir det viktigste fremkomstmiddelet.

-alt tuftet på en felles oppfatning av det kunstneriske målet og de estesiske retningene, som hele

veien får lov til å komme i konflikt og harmoni.

 

Dziga Vertov, Mannen med filmkamera (1929)

Eksperimentell og fengslende dokumentarfilm fra Sovjetunionens tidlige år.

I filmen møter vi en fotograf som i løpet av en dag tar oss med på en reise gjennom bylivet i

Sovjetunionen på slutten av 20-tallet. Vi begynner inne i en kinosal i forkant av en visning, og

avslutter på en rolig og idyllisk badestrand. I mellom dette blir vi tatt med inn i det dagligdagse

familieliv, drønnende fabrikker og på tog og trikker i forrykende hastighet. Med sin eksperimentelle

form og sine slående bilder gir filmen oss et unikt innblikk i Sovjetunionens byliv i mellomkrigstiden.

Med scener fra byer som Kiev, Odessa, Moskva og Kharkiv, kan vi virkelig se at den moderne staten

tar form!

Filmen er regissert av den velkjente Dziga Vertov og klippet av hans kone Yelizaveta Svilova, som

senere også gjorde karriere som regissør.

Vertov var i flere tiår en dominerende skikkelse i sovjetisk filmindustri og på 30-tallet hadde hans

filmer en stor innvirkning på de engelske dokumentaristene. Senere på 50- og 60-tallet ble de på ny

tatt frem i lyset hvor inspirerte store filmskapere som blant annet Jean-Luc Godard, og hvor Vertovs

idealer ble videreført gjennom Cinéma vérité-bevegelsen.
Fakta:

Originaltittel: Chelovek S Kinoapparatom (Человек с киноаппаратом)

Regissør: Dziga Vertov

År: 1929

Land: Sovjetunionen

Format: 16mm

Lengde: 66 min

 

Jean-Luc Godard, Til siste åndedrag (1960)

Filmen var en av de stilendrende nye franske filmer på slutten av 50-tallet. Unge franske

regissører, flere med kritikerbakgrunn i Cahiers du cinéma, dannet Den nye franske bølgen.

Filmene ble en motsats til studiofilmene fra den andre siden av Atlanteren. De var laget på

et minimalt budsjett, var politiske, tok opp sosiale spørsmål om dagens samfunn og de

brukte nye lysfølsomme kameraer. De unge regissørene hadde ikke studio, de brukte

parken, stranda, sine egne leiligheter og naturlig lys. Og de hadde jump cuts!

 

Fakta:

Originaltittel: A Bout De Souffle

Regissør: Jean-Luc Godard

År: 1960

Land: Frankrike

Format: 16mm

Lengde: 87 min

 

Anja Breien, Hustruer (1975)

Hva ville skje om jenter begynte å oppføre seg som mannfolk? Om de gikk på rangel i stedet

for å gå hjem? Om de gav blaffen i innkjøp og oppvask og overlot til mannen å skofte jobben

for å ta seg av bleievask og barnevakt- problemer? Hva om det simpelthen ble alminnelig at

jenter gikk på byen for å sjekke mannfolk? Hva om det ble god tone at jenter begynte å

oppfatte menn som fornøyelsesobjekter vurdert utelukkende etter utseende?

 

Fakta:

Tittel: Hustruer

Regissør: Anja Breien

År: 1975

Land: Norge

Format: 16mm

Lengde: 84 min

 

Robert Wiene, Dr. Caligaris kabinett (1920)

Fra Weimarrepublikkens dager og stumfilmens alder får vi servert denne skrekkfilmperlen!

I filmen møter vi den unge mannen Francis i samtale med en gammel mann. Til den eldre

herren forteller han historien om da han og hans forlovede var uheldige nok til å komme i

kontakt med den omreisende hypnotisøren Dr. Caligari (udødeliggjort av skuespiller Werner

Krauss), på turné med sitt skrekkabinett. Gjennom Francis’ horrible tilbakeblikk får vi se

hvordan Caligari ved hjelp av sin søvngjengerkompanjong Cesare (Conrad Veidt) i

virkeligheten bruker sin lumske attraksjon til å begå lystmord av tilfeldige publikummere.

Egentlig var det Fritz Lang som var valgt til å regissere filmen, men på grunn av andre

prosjekter hadde han ikke tid og filmen ble istedenfor lagt i hendene på Robert Wiene. Han

tok oppgaven med storm, og ved hjelp av nyskapende og revolusjonerende teknikker

kombinert med manuset skrevet av Mayer og Janowitz skapte han dette velkjente

skrekkfilmmesterverket.

Dr. Caligaris kabinett har blitt kalt verdens første kultfilm, og blir til tross for at den nærmer

seg hundre år fortsatt ansett for å være stor filmkunst med evigaktuell tematikk.

 

Fakta:

Originaltittel: Das Cabinet des Dr. Caligari

Regissør: Robert Wiene

År: 1920

Land: Tyskland

Format: 16mm

Lengde: 71 min

Kommentarer: