Edvard Wølner Bjørnson, 29. jan 18

Mommy (2014)

“Loving people doesn’t save them” Five years after he metaphorically killed his mother in his debut film J’ai tué ma mère, French-Canadian director wunderkind Xavier Dolan revisits the motif of a dysfunctional mother-son relationship. This time, though, there is much more sympathy for the mother, who struggles with her son’s mental health problems. After her […]

Edvard Wølner Bjørnson, 29. jan 18

Ratcatcher (1999)

Etter flere prisbelønte kortfilmer, sementerte Lynne Ramsey sin posisjon som en av Storbritannias mest spennende og distinkte regissører med sin første spillefilm Ratcatcher. Svarte søppelsekker fyller gatene og en hær av rotter piler over lerretet i Lynne Ramseys spillefilmdebut. Året er 1973 og Glasgow flyter over av søppel på grunn av streikende søppelmenn. James, vår […]

Edvard Wølner Bjørnson, 29. jan 18

Kortfilmkveld: David O’Reilly

«A Boomerang. It’s like a frisbee for people who don’t have any friends.» O’Reillys animasjonsfilmer navigerer rommet mellom innovativ narrasjon og radikal abstraksjon. O’Reilly er ikke interessert i realisme og behagelig konformitet. Han bruker heller alle mulighetene 3d-animasjon tilbyr for å skape komplekse verdener og betydningsfulle visuals som fremmer hans ironisk lekne historier på grensen […]

Edvard Wølner Bjørnson, 29. jan 18

Fantastic Planet (1973)

Fantastic Planet er en surrealistisk animasjonsfilm som finner sted på en fjerntliggende planet kalt Ygam, hvor blå humanoide kjemper regjerer. Vi mennesker er her bare små undertrykte leketøy til de høyst spirituelle og teknologisk avanserte innfødte. Regissør René Laloux var ikke alene om å skape dette mesterverket. Mye av designarbeidet kom fra Roland Topor, en […]

Edvard Wølner Bjørnson, 29. jan 18

Temauke Margreth Olin: Hospital (1969)

En nær skildring av mennesker fanget i et umenneskelig system En av Margreth Olins hovedinnflytelser er den amerikanske dokumentar-pionéren Frederick Wiseman og særlig hans fjerde film Hospital. Det tittelgivende sykehuset er Metropolitan Hospital Center i East Harlem, New York City og som blir portrettert i Wisemans typiske observasjonelle stil. Som i sine andre filmer er […]